نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
1758
-
الف
+

رونمایی از تکت پستی یادبود «تتسو ناکامورا»

از خدمات داکتر« ناکامورا»، حکیم جاپانی که بخش عمده زندگی و حرفه خود را وقف بهبود زندگی افغانستانی ‌ها کرده بود، با رونمایی یک تکت پستی تجلیل شد.

به گزارش آی فیلم 2، دولت افغانستان به منظور یادبود از خدمات داکتر «تتسو ناکامورا»، حکیم جاپانی که بخش عمده زندگی و حرفه خود را وقف بهبود زندگی افغانستانی ها کرده بود، یک تمبر/تکت پستی منتشر و از آن رونمایی کرد.

داکتر ناکامورا، رئیس یک موسسه خیریه جاپانی (پی‌ام‌اس) بود که دولت افغانستان را در مدیریت آب‌ها و جنگل‌ها کمک می‌کرد ،او به تاریخ چهارم دسمبر سال ۲۰۱۹ در ولایت ننگرهار در شرق افغانستان از سوی افراد مسلح ناشناس کشته شد.

با گذشت یک سال، هنوز مقامات امنیتی افغانستان موفق نشدند تا قاتلین ناکامورا را شناسایی کنند. از سوی دیگر مسئولیت این رویداد را فرد و یا گروهی بر عهده نگرفته است.

تتسو ناکامورا  که  به نام «کاکا مراد» شناخته می‌شد،زاده ۱۵ سپتمبر ۱۹۴۶  درگذشته ۴ دسمبر ۲۰۱۹ یک حکیم ، امدادرسان و نیکوکار اهل جاپان بود که دولت افغانستان به خاطر کارهای انسان‌دوستانه به او شهروند افتخاری افغانستان را داده بود.

تتسو ناکامورا نخستین بار در سال ۱۹۸۴، در میانه اشغال افغانستان توسط ارتش شوروی، به عنوان رضاکار (داوطلب) در یک درمانگاه مربوط به یک مؤسسه غیردولتی به‌نام خدمات درمانی فرامرزی جاپان در شهر پیشاور پاکستان مشغول به کار شد تا به درمان بیماران مبتلا به جذام کمک کند. او در آغاز می‌خواست برای پنج تا شش سال در پیشاور بماند، شهری که بزرگترین اجتماع آوارگان جنگ افغانستان را در خود جای داده بود.

با سقوط رژیم تحت حمایت شوروی در افغانستان و پیروزی مجاهدین، ناکامورا حوزه فعالیت خود را به داخل افغانستان گسترش داد و در سال ۱۹۹۱، سه درمانگاه در ولایت ننگرهار در شرق این کشور گشود تا به مردم جنگ‌زده افغانستان در داخل کشورشان کمک کند.

او با شعار «آب، نه اسلحه» در کنار کمک‌های درمانی به مردم منطقه، حوزه فعالیت‌های خود را به کشاورزی و آبیاری گسترش داد و بر ساخت کانال و پروژه‌های آب‌رسانی در شرق افغانستان تمرکز کرد.

او برای ساخت کانال مروارید، از روش‌های سنتی ۲۰۰ سال پیش برای ساخت کانال آب‌رسانی در زادگاه خودش، فوکوئوکا، الهام گرفت.

ناکامورا می‌گفت: «اسلحه و تانک، مشکلات را حل نمی‌کند؛ احیای کشتزارها، برای بهبود وضعیت افغانستان یک عنصر بنیادین است».

او می‌گفت: «دوست دارم اینجا (در افغانستان) بمیرم.»

در پیوند با این خبر بخوانید :

داستان داکتر جاپانی وارد ادبیات کودکان افغانستان شد

 م ا 

 

نظر شما
ارسال نظر